ZO DOO’W ‘T: HELEMAAL VAN DEZE TIJD


Visie van Harold Bonte, Siers Groep

Je kunt er niet omheen, tegenover de receptie staat een bronzen beeld op een sokkel. Het is een beeld van de oprichter van Siersgroep Oldenzaal, Herman Siers. Op de sokkel de tekst: Zo doo’w ‘t, oftewel: Zo doen we het. Dat klinkt misschien wat ouderwets, maar de gedachte erachter is anders, en volgens operationeel directeur Harold Bonte juist helemaal van deze tijd.

Plezier

Siersgroep is een bekende speler in de energiebranche en levert diensten voor de ondergrondse infra op het gebied van gas, water, elektra, telecom en warmte. Met vijf kantoorpanden in Oldenzaal en zo’n 1300 mensen aan het werk. Harold Bonte is eindverantwoordelijk voor de operatie en voor veiligheid. “Voor mij is het belangrijk dat mensen met plezier naar hun werk gaan en aan het einde van de dag veilig thuiskomen. We investeren ook veel tijd en geld in het bevorderen van de veiligheid.”

Op gesprek

‘Zo doo’w ‘t’@siers is de naam van een veiligheidscampagne die sinds vorig jaar loopt. Harold: “We zien dat grotere incidenten netjes gemeld worden. Maar voor de bijna-ongevallen blijkt dat toch lastiger. Het zit niet echt in onze cultuur om het werk stil te leggen als je enigszins denkt toch ook door te kunnen gaan.” Om aandacht te besteden aan juist dat onderdeel van veilig werken heeft Siers de hulp ingeroepen van een onafhankelijke partij, om interviews af te nemen.

Vrijuit praten

“Medewerkers kregen twee vragen, wat is jouw veiligheidsbewustzijn en wat kunnen wij als management doen om de veiligheid te verbeteren”, vervolgt Harold. Medewerkers konden vrijuit praten omdat alle antwoorden anoniem geregistreerd werden. Omdat ik veiligheid zelf als mijn hoogste prioriteit zie heb ik de terugkoppeling naar de medewerkers ook zelf gedaan.” Volgens Harold is het veiligheidsbewustzijn van medewerkers hoog: “Iedereen is zich bewust van de risico’s die dit werk zich meebrengt. Maar waar het om gaat is het moment waarop een situatie afwijkt van wat standaard is en iemand zelf een beslissing neemt.” Want daar gebeuren volgens Harold de (bijna)ongelukken.

Verbeteren

Uit de gesprekken kwam ook een heel aantal praktische zaken naar voren. “Met name over PBM’s; in sommige gevallen zijn we misschien qua regels iets doorgeschoten en belemmert het beschermingsmiddel de uitvoering. Zoals bij gelaatsschermen en isolerende handschoenen het geval bleek. Dan doen we daar als management wat aan. Het werk moet veilig gebeuren, maar het moet wel werkbaar blijven.”


In dit kader sprak Harold ook met Janny Nel, omgevingsmanager bij Verkley “Wat mij inspireerde is dat zij vertelde dat op het gebied van marketing kosten nog moeite gespaard worden om erachter te komen welk psychologisch proces plaatsvindt op het moment dat de consument overgaat tot aankoop. Naar dat soort zaken kijken wij in ons vak helemaal niet. Maar het is wel interessant om te onderzoeken wat er in de hersenen gebeurt voordat iemand een onveilige beslissing neemt. Want als we dat weten dan zijn we weer een stap verder in het kader van veilig werken”, besluit Harold.