Complex of niet, alles loopt op rolletjes

KEET VAN DE WEEK: AANNEMER VAN DEN HEUVEL

In de berm op de grond van Prorail staat de blauwe keet van aannemer Van den Heuvel. Aan de overkant van de drukke spoorwegovergang, in het dropje Tricht, zijn de mannen van Van den Heuvel bezig met het graven van sleuven, waar straks de kabels doorheen gaan. Hoofd uitvoerder Joep Timmermans begroet ons vrolijk als we het terrein op lopen. Zijn collega uitvoerder, Paul van de Sande, komt ook net aangereden. Klaar voor het interview.

Complex of niet, alles loopt op rolletjes

KEET VAN DE WEEK: AANNEMER VAN DEN HEUVEL

In de berm op de grond van Prorail staat de blauwe keet van aannemer Van den Heuvel. Aan de overkant van de drukke spoorwegovergang, in het dropje Tricht, zijn de mannen van Van den Heuvel bezig met het graven sleuven, waar straks de kabels doorheen gaan. Hoofd uitvoerder Joep Timmermans begroet ons vrolijk als we het terrein op lopen. Zijn collega uitvoerder, Paul van de Sande, komt ook net aangereden. Klaar voor het interview.

Complex

De keet is knus en uitgerust met kussentjes, de koffie is vers gezet. “We zijn net deze week begonnen”, begint Joep. “En we zijn hier voorlopig nog niet weg.” Prorail gaat het spoor verbreden en er komt een tunnel onder het spoor door. Daarvoor moeten alle kabels en leidingen verlegd worden. De situatie is er complex; je hebt te maken met het spoor, verkeer dat veilig langs de werkzaamheden geleid moet worden en uit eerder uitgevoerd bodemonderzoek kwam naar voren dat een deel van de grond verontreinigd is.

Extra veilig

“Best veel om in goede banen te leiden”, vervolgt Joep. “Maar alles loopt op rolletjes. We hebben de weg aangepast naar eenrichtingsverkeer, hiervoor hebben we ook nog drie verkeersregelaars aangesteld. Daarbij komt dat werken op het terrein van Prorail ook extra aandacht vraagt. De mantelbuizen die we aanleggen gaan onder het spoor door, waardoor we heel dicht bij het spoor moeten werken.” De spoorlijn door Tricht is druk, zeker iedere twee minuten klinken de bellen van de spoorwegovergang. “Om hier veilig te werken moesten we begin deze week nog een extra cursus doen, om een aantekening in ons digitale veiligheidspaspoort te krijgen. Het komt niet vaak voor dat we zo dicht bij het spoor werken, een extra cursus is dan geen overbodige luxe.”

Ontsmetting

Ook de verontreinigde grond vraagt aandacht. Paul van de Sande: “De aanhanger die ik net opgehaald heb is de bodemsaneringsunit. Volgende week beginnen we met de werkzaamheden in de verontreinigde grond. Als mijn collega’s hiermee aan de slag gaan, moeten ze zich na het werk ontsmetten in de unit.” Zodra de werkzaamheden verder gevorderd zijn is Joep minder op de werkplek aanwezig. “Ik ben vooral in het begin nauw betrokken: om het werk voor te bereiden, de materialen te regelen en de planning te verzorgen. Paul is prima in staat om dit werk zelfstandig te begeleiden”, zegt Joep.

“Dat zeker”, lacht Paul. “Als er iets is kan ik altijd bij Joep terecht. We zien elkaar op kantoor ook regelmatig en overleggen veel. Op kantoor is de sfeer heel open, het maakt niet uit of je een grondwerker bent of de directeur. Iedereen loopt bij elkaar binnen. Ik werk in een jong team, en ga echt met plezier naar mijn werk.”