‘ONS DOEL? EEN TREDE HOGER OP DE VEILIGHEIDSLADDER’

Visie van Michael Waltman, Engie

Michael Waltman begon 30 jaar geleden als assistent-projectleider bij Engie’s voorganger, GTI. Na verschillende functies is hij nu business unitmanager inspecties, kwaliteitsborging, opleidingen en advies, binnen de utiliteit en de industrie. Vanuit zijn huidige functie is hij onder andere bezig om veiligheid naar een hoger plan te brengen. Dat betekent concreet dat hij onder andere Stipel binnen de organisatie onder de aandacht brengt met opleidingen.

Veiligheidsladder

In de energiebranche is Stipel inmiddels gemeengoed geworden, dat is zeker nog niet het geval als je kijkt naar utiliteit en industrie. “Met Stipel zie ik een kans om een trede hoger op de veiligheidsladder te komen. Veiligheid staat binnen onze organisatie ook hoog op de agenda. VCA kennen we allemaal, maar Stipel gaat voor ons net een stapje verder.” En aan dat stapje is volgens Waltman een dringende behoefte.

Veiligheidsbewustzijn

Bij Engie staat veiligheid bij elke vergadering als nummer één op de agenda, er is een HSE-afdeling waar gewerkt wordt aan veiligheid bij onder andere projectplannen. En als extraatje krijgen alle leidinggevenden een extra driedaagse training, boven op VCA, om het veiligheidsbewustzijn te vergroten. “Maar ondanks dat merk je dat het best een uitdaging is om het veiligheidsbewustzijn echt goed onder de aandacht te houden. Ondanks alle toolboxen, kaartspellen, een safety app en ga zo maar door.”

Stipel-vraag

Michael ziet dat ook terug in de ongevallencijfers: “Zodra de aandacht verslapt, omdat je denkt ‘ik weet het allemaal wel’, kan het mis gaan.” Michael heeft zich hard gemaakt voor een eigen opleidingscentrum binnen ENGIE Services West BV. “Niet alleen voor onze eigen medewerkers, maar ook voor opdrachtgevers, zoals bijvoorbeeld Schiphol. We zien dat steeds meer bedrijven vragen naar Stipel, dat is een goede zaak.” Waltman is vooral te spreken over het praktijkgedeelte van de Stipel-opleiding en de toetsing. “Dat zien we echt als een meerwaarde en ontbreekt bij VCA. Als je jongeren een VCA-examen laat doen dan gaat dat prima, maar toepassen in de praktijk is heel wat anders. Je ziet het ook aan de slagingspercentages; bij VCA slaagt zo’n 95%, bij Stipel ligt dat percentage rond de 60%. Dat betekent voor ons dat er nog genoeg te winnen is op het gebied van veiligheid.”

Tegenspraak

Uiteindelijk is het doel zo min mogelijk ongevallen, daar is meer voor nodig dan alleen een Stipel-certificaat. “We willen heel graag het gesprek over veiligheid voeren, om dat te stimuleren hebben we ‘Tegenspraak’ in het leven geroepen. Waar het om draait is dat wanneer een medewerker een vraag krijgt om nog even snel een klusje te doen, zonder dat hij hiervoor de juiste middelen heeft, hij nee zegt. Zo leren we onze medewerkers dat nee zeggen tegen risico’s en gevaar het enige juiste antwoord is."

‘ONS DOEL? EEN TREDE HOGER OP DE VEILIGHEIDSLADDER’

Visie van Michael Waltman, Engie

Michael Waltman begon 30 jaar geleden als assistent-projectleider bij Engie’s voorganger, GTI. Na verschillende functies is hij nu business unitmanager inspecties, kwaliteitsborging, opleidingen en advies, binnen de utiliteit en de industrie. Vanuit zijn huidige functie is hij onder andere bezig om veiligheid naar een hoger plan te brengen. Dat betekent concreet dat hij onder andere Stipel binnen de organisatie onder de aandacht brengt met opleidingen.

Veiligheidsladder

In de energiebranche is Stipel inmiddels gemeengoed geworden, dat is zeker nog niet het geval als je kijkt naar utiliteit en industrie. “Met Stipel zie ik een kans om een trede hoger op de veiligheidsladder te komen. Veiligheid staat binnen onze organisatie ook hoog op de agenda. VCA kennen we allemaal, maar Stipel gaat voor ons net een stapje verder.” En aan dat stapje is volgens Waltman een dringende behoefte.

Veiligheidsbewustzijn

Bij Engie staat veiligheid bij elke vergadering als nummer één op de agenda, er is een HSE-afdeling waar gewerkt wordt aan veiligheid bij onder andere projectplannen. En als extraatje krijgen alle leidinggevenden een extra driedaagse training, boven op VCA, om het veiligheidsbewustzijn te vergroten. “Maar ondanks dat merk je dat het best een uitdaging is om het veiligheidsbewustzijn echt goed onder de aandacht te houden. Ondanks alle toolboxen, kaartspellen, een safety app en ga zo maar door.”

Stipel-vraag

Michael ziet dat ook terug in de ongevallencijfers: “Zodra de aandacht verslapt, omdat je denkt ‘ik weet het allemaal wel’, kan het mis gaan.” Michael heeft zich hard gemaakt voor een eigen opleidingscentrum binnen ENGIE Services West BV. “Niet alleen voor onze eigen medewerkers, maar ook voor opdrachtgevers, zoals bijvoorbeeld Schiphol. We zien dat steeds meer bedrijven vragen naar Stipel, dat is een goede zaak.” Waltman is vooral te spreken over het praktijkgedeelte van de Stipel-opleiding en de toetsing. “Dat zien we echt als een meerwaarde en ontbreekt bij VCA. Als je jongeren een VCA-examen laat doen dan gaat dat prima, maar toepassen in de praktijk is heel wat anders. Je ziet het ook aan de slagingspercentages; bij VCA slaagt zo’n 95%, bij Stipel ligt dat percentage rond de 60%. Dat betekent voor ons dat er nog genoeg te winnen is op het gebied van veiligheid.”

Tegenspraak

Michael ziet dat ook terug in de ongevallencijfers: “Zodra de aandacht verslapt, omdat je denkt ‘ik weet het allemaal wel’, kan het mis gaan.” Michael heeft zich hard gemaakt voor een eigen opleidingscentrum binnen ENGIE Services West BV. “Niet alleen voor onze eigen medewerkers, maar ook voor opdrachtgevers, zoals bijvoorbeeld Schiphol. We zien dat steeds meer bedrijven vragen naar Stipel, dat is een goede zaak.” Waltman is vooral te spreken over het praktijkgedeelte van de Stipel-opleiding en de toetsing. “Dat zien we echt als een meerwaarde en ontbreekt bij VCA. Als je jongeren een VCA-examen laat doen dan gaat dat prima, maar toepassen in de praktijk is heel wat anders. Je ziet het ook aan de slagingspercentages; bij VCA slaagt zo’n 95%, bij Stipel ligt dat percentage rond de 60%. Dat betekent voor ons dat er nog genoeg te winnen is op het gebied van veiligheid.”